Annonsørinnhold

Alt

Kent kan

Treffpunkt

Kent Mikkelsen er tredje generasjons driver av en Pandoras eske av et foretak, på folkemunne kalt Auto´n. Han kan starte dagen i nystrøket hvitskjorte som buss-sjåfør, før han bytter til arbeidsklær, selger tusen meter totomfire, rykker ut som en del av det frivillige brannvesenet, etterfulgt av et foredrag om fjellreven i Skandinavia for et knippe skoleelever. Så starter arbeidsdagen.

Kent kan ikke snakke om noe uten å høres ut som at han brenner for akkurat det temaet, mest av alt i hele verden. Når temaet blir Røyrvik, må han bare sette seg ned, trekke pusten, flytte capsen fra nederst på panna og helt opp til hårfestet. Nå er det alvor.

Butikken som har ALT. Fra parkeringsplassen kan det se ut som en vanlig, landsens bensinstasjon. Men du skal ikke ha kommet mange skrittene inn døra, før du skjønner at dette er noe annet. Går du rett frem, kommer du til Veslemøy og alt du kan forvente av en bensinstasjon. Går du derimot litt mot høyre er du i en Byggern-butikk, med alt fra maling, trevirke og diverse verktøy. Skulle du velge å gå mot venstre, vil du passere en liten klesbutikk før du befinner deg omringet av fjellreven, ørna og spektakulære bilder fra Børgefjell.

Auto´n er et slags kjærlighetsbrev til små bygdesamfunn, og resultatet av tre generasjoner med hardt arbeid og pågangsmot. Det er en YX bensinstasjon, det er en trelast-butikk i Byggern og det er turistinformasjon, samt et fjellrev-senter – ja, også kjører de rutebuss. De er den gamleste private bedriften i Røyrvik, og i år feirer de 50-årsjubileum.

– Det var min bestefar som startet det hele i 1973. Da var dette en gammeldags bensinstasjon med bilverksted og flere ansatte, og min far som verksmester. Gruvene hadde åpnet året før, og det var behov for å få arbeidsfolket fra og til gruvene i Jåma, så da startet bestefar opp med busstransport – og det driver vi fremdeles med, forklarer Kent.

Reisen hjem. Kent og kona bor i Trondheim da de blir gravide med sitt første barn, og innser etterhvert at med jobber som innebar mye reising og turnus, samt et ganske lite sosialt nettverk, var det kanskje på tide å flytte hjem. Med det starter prosessen med å planlegge for en plass i familiebedriften, og i 2004 er sønnen 6 måneder gammel, og de flytter hjem til Røyrvik.

– På den tiden var Røyrvik Auto fortsatt en tradisjonell bensinstasjon, så jeg måtte tenke større for å skape plass for meg selv i bedriften. Det ble ganske raskt klart at det var innen reiseliv jeg ville satse. Vi har vært veldig knyttet til Børgefjellsenteret helt siden starten, og det var min far og to av hans kamerater som satte opp de første hyttene der oppe, noe som markerte starten på Børgefjellsenteret som vi kjenner det i dag. Dette var i 1991, og de merket fort at det var et marked for utleie av hytter, noe som bare eskalerte.

Dessverre sto disse hyttene for det meste tomme på sommerhalvåret, så da måtte de komme opp med en plan for å skape aktivitet og utleie også på sommeren. Dette førte til at de investerte en del penger i islandshester, som de solgte inn med guiding på korte og lengre turer i fjellet. Sommersesongen er kort i Røyrvik, og dette var ikke en egnet aktivitet p�� vinteren. Dyrene ble stående på stallen store deler av året, så de la etterhvert ned dette tilbudet.

Samtidig hadde Miljøverndepartementet bestemt at det skulle lages et prosjekt som handlet om lokal verdiskapning i verna områder, hvor Børgefjell ble pilotprosjekt. Dette var en helt ny tankegang i Norge, og et prosjekt som Kent fikk jobbe med helt fra starten.

– For vår del betød det guidede turer i Børgefjell, og veldig mye jobb, siden jeg kun fikk gjøre dette på en årlig dispensasjon fra Fylkesmannen. Men ut av alt dette kom behovet for en turistinformasjon i Røyrvik. Vi leverte anbud på drifta, og fikk det, og vi gikk langt utenfor og forbi det som var i spesifikasjonen. Det hele endte opp med at den lille turistinformasjonen har blitt Skandinavias første fjellrevsenter, som driver med opplæring og informasjonsarbeid for skoleklasser fra hele Trøndelag.

Når far ringer og åpner samtalen med at «men nå har jeg en ide», da vet jeg umiddelbart at nå blir det arbeidsomt her.

Mange prosjekter. I dag har Auto´n åpent sju dager i uka, hele året, med unntak av 1. juledag og 1. nyttårsdag. Men det var ikke gitt at ting skulle gå som de har gjort. I 1997 innså foreldrene til Kent at de hadde to valg. Enten var det å stenge dørene og la ei automatpumpe stå for resten, ellers så var det å finne nye områder å satse. Valget falt på sistnevnte alternativ, og man begynte å satse på interiør, maling og lignende produkter. Dette ble en formidabel suksess og gikk som smurt frem til 2016, da kjeden de da var medlem av ble lagt ned.

– Skal du drive i vår bransje på et sted som dette, er du helt avhengig av stordriftsfordelene en kjede kan tilby. Vi brukte litt tid på å se oss om etter en ny kjede, før Byggern dukket opp som en mulighet og det ble en god match. Men med Byggern kom det krav om å kunne tilby hele deres A-sortiment, som betød at vi måtte bygge ut og endre lagerstruktur.

– Det er på mange måter her kampen for framtida starter for vår del. Vi er bare 429 innbyggere, majoriteten av innbyggerne våre blir eldre og eldre, og de bygger ikke lenger. Det å klare å holde en omsetning oppe for å forsvare arbeidsplassene, er ikke lett med så få kunder. Vi er blitt nødt til å engasjere oss selv i nye prosjekter, rett og slett.

Et av disse prosjektene er på Børgefjellsenteret, hvor de sammen med grunneier har fått regulert et hyttefelt med 27 tomter som de selv skal bygge og selge, en investering på nærmere 80 millioner kroner i nybygg. Auto´n jobber også med et annet prosjekt, som betyr en milepæl for Røyrvik, nemlig ladestasjon for elbiler.

– Vi ser jo at elbilparken øker her også. Ikke nødvendigvis at det er Røyrvik-folk som kjøper elbil, men vi ser at flere og flere av de tilreisende og turistene kommer i elbiler. Nærmeste ladestasjon er på Brekkvasselv og Namsskogan. Så nå smeller vi til, og setter opp tre søylepunkt for med forskjellige effekter, for alt fra de minste til de største bilene. Tensio kommer med trafo i slutten av april, så her må vi nok hjelpe snøen med å forsvinne, så vi kommer i gang i tide, forteller han fornøyd.

Mode of transport, Motor vehicle, Automotive design, Steering wheel, Car, Window, Sky
Eyewear, Sleeve, Waist

Pappa luftet ideen, men jeg satte umiddelbart på bremsen. Jeg så nok ganske mørkt på å stå å lage hamburger samtidig som en annen kunde sto å venta på å få blanda 30 liter maling.

Pappa bestemmer.På tross alt alle prosjektene og oppgavene som Kent håndterer på daglig basis, vil han ikke ta på seg æren for at ting har blitt som de er – han er heller den som holder tilbake.

– Det er han der som er den kreative kraften i bedriften, sier Kent og peker på sin far.

Selv om Odd Mikkelsen er pensjonist, er han fortsatt i butikken hver dag, og dypt engasjert i driften av det som må kunne kalles hans livsverk.

– Når far ringer og åpner samtalen med at «men nå har jeg en idé», da vet jeg umiddelbart at nå blir det arbeidsomt her. Han sitter hele tida og grubler på nye ideer , som han så lufter med oss andre. Som regel ender det med at vi tester ut ideen, og noen ganger blir det en suksess, andre ganger kan det kanskje gå mer trådt – jeg må vel innrømme at jeg er litt for snar til å trå på bremsen, jeg ser nok begrensningene litt fortere enn hva han gjør, sier Kent.

En av disse ideene handlet om matservering på bensinstasjonen. Odd hadde fått for seg at de burde ha noe matservering, og det var viden kjent at det er god avanse på fastfood.

– Pappa luftet ideen, men jeg satte umiddelbart på bremsen. Jeg så nok ganske mørkt på å stå å lage hamburger samtidig som en annen kunde sto å venta på å få blanda 30 liter maling. Vi har jo ikke noe bemanning å snakke om, det er ofte at det kun er en person som bemanner hele butikken, jeg klarte rett og slett ikke å se noen løsning her. Men en dag jeg kom på jobb, så sto det plutselig en rustfri-disk, hamburgerpresse og diverse pizza på lageret. Da hadde senior bestilt det, så da var det bare å hive seg rundt, forteller Kent smilende.

Matserveringen ble umiddelbart en suksess, og ble veldig godt mottatt av både lokalbefolkningen og tilreisende.

– I vinter har vi hatt et matprosjekt sammen med mesterkokken Brith Bakken, der hun har hjulpet oss med å sette sammen tre signaturretter som vi skal tilby som fastfood. Dette prosjektet har vært veldig lærerikt for oss alle. Prosjektet har også medført at vi har kjøpt inn fryseskap og kjøledisk i butikken slik at vi også kan selge lokale produkter til kundene som for eksempel det populære Røyrvikbrødet fra Røyrvik bakst og konditori, forteller han.

– Selv om folketallet er i negativ utvikling, ser vi lyst på framtida hos oss på Auto´n. Vi mangler arbeidskraft, og å få tak i nye ansatte er ikke enkelt – men vi gir ikke opp. ·

Vision care, Glasses, Snow, Sleeve, Eyewear

Den

gode vert

Les også

OM DENNE ARTIKKELEN

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Namdalsavisas markedsavdeling.
Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut? Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.