Annonsørinnhold

Nord-Auto blir Slatlem Namsos AS

Marius Klykken lener seg bakover på stolen, og ser ettertenksomt ut i lufta. I løpet av fire hektiske år har han etablert en suksessfull bilbedrift i bilbyen Namsos. Nå har han og de ansatte lagt grunnlaget for en lysende fremtid, med nye, flotte lokaler og nytt navn.

En bilforhandler blir til

– Da vi etablerte Nord-Auto i Namsos var det et stort steg å ta, og det hadde ikke blitt etablert en ny bilforhandler i byen på mange år. Nå skulle Steinkjer-baserte Nord Auto ta over agenturet på Opel i Namdalen, og de trengte en butikk i Namsos. Da jeg fikk jobben hadde vi ingenting klart – min første oppgave ble å ansette flere folk, så intervjuene måtte jeg gjennomføre hjemme hos folka jeg intervjuet.

Marius ler hjertelig, og plutselig er han helt fremst på stolen igjen.

– Da jeg fikk jobben som avdelingsleder i Nord-Auto, var jeg fortsatt i oppsigelsestid hos min tidligere arbeidsgiver, så vi måtte bygge butikken på fritiden. Det var en bratt læringskurve, for å si det mildt. Jeg startet 1. januar 2020, og 1. februar hadde jeg ansatt den første selgeren og en mekaniker, og snart var vi fem ansatte. 1. mars åpnet vi butikk under samme tak som Toyota Nordvik, forklarer han engasjert.

De vokste fort ut av lokalene, men som sultne utfordrere i et voksende marked, hadde de en plan.

– Det var kanskje aldri så pent og flott i de gamle lokalene, men selv om det var trangt om plassen var det viktig for oss med skikkelig takhøyde. Med andre ord så kom du til oss på grunn av folkene som jobbet der. Hit kunne du komme som du var. Det er vanskelig å konkurrere med de store merkevarene, så vi fokuserte på folkene. Føler du deg godt ivaretatt så kan det veie tyngre enn det meste.

– Mantraet var enkelt. Alle som kom inn den døra, skulle gå happy ut igjen.

Sky, Cloud, Building, Window, Door, Asphalt

Det var trangt om plassen i de gamle lokalene til Nord Auto, men det var her eventyret startet i 2020.

Husk lyd

En uventet henvendelse

Den lille bilforhandleren ble raskt lagt merke til, og de gode resultatene kom fort, og de vedvarte. Tilslutt innså de at lokalene de hadde tilgjengelig ikke var tilstrekkelig for veksten de hadde ambisjon om, og planer om nye lokaler ble iverksatt.

– Vi kikka rundt om i byen etter egnede lokaler, men fant ingenting som funka for oss, så da ble det bestemt at vi bygger nytt. Vi går nå fra 400 til 1700 kvadrat, i helt nye lokaler som bygges spesifikt etter våre ønsker og behov.

Klykken og gjengen var halvveis i byggingen da det kom en uventet henvendelse fra Kristiansund. Den veletablerte bilforhandleren Slatlem var interessert i å kjøpe Nord-Auto, og med det kunne gjengen i Namsos se på fremtiden med nye øyne.

Personlig service i system

Idar Slatlem er konsernleder i bedriften som benytter hans etternavn. Konsolideringer er nødvendige for en bedrift i vekst, og for Slatlem var tiden nå inne for å se mot Trøndelag, på jakt etter potensielle bedrifter som kunne passe inn i Slatlems portefølje.

– Vi hadde god kjemi med Nord-Auto fra første møtet, og så at de hadde det samme kundefokuset som vi har, og at de var opptatt av å ha det kjekt på jobb. Så må jeg bare si at jeg var veldig imponert over jobben Marius og gjengen hans har lagt ned siden oppstarten, og resultatene de oppnår. Byggeplanene var ikke tungtveiende for oss, men det viser jo bare at de legger opp til den veksten vi også ønsker oss. Vårt mantra er å sette personlig service i system. Vår jobb er å fasilitere slik at de lokale avdelingene kan gjøre jobben sin på best mulig måte. Lokalt eierskap til markedet er viktig, og selv om vi kanskje er store, skal vi oppleves som personlige. Vi ser virkelig frem mot å jobbe med Marius og co, og til å tilby våre produkter og tjenester i Namdalen, forklarer konsernlederen engasjert..

Personal luxury car, Motor vehicle, Automotive design, Smile, Hood, Human, Sleeve

God kjemi fra første møte. Konsernleder Idar Slatlem er begeistret over samarbeidet med Klykken og co.

Ved å bli en del av Slatlem står vi mye sterkere.

Nytt navn på veggen, men ingen grunn til bekymring

– Det blir litt som å bytte supporterklubb i fotball, det er nærmest utenkelig ved første øyekast. Men sammen med de ansatte tok vi noen runder, og innså ganske fort at dette er jo en positiv ting. Man ser jo at dette sikrer arbeidsplassene våre på lang sikt. Slatlem er jo en stor, frittstående, privateid konstellasjonen i Bertel O Steen. Det er en 100 år gammel bedrift, og en tung aktør fra Møre til Trøndelag. Ved å bli en del av Slatlem står vi mye sterkere.

– Kundene vil nok ikke merke så mye forskjell, det er fortsatt de samme folka som jobber her og den samme gode servicen de er vant til. Men for bedriften er det et stort løft å bli en del av Slatlem. Vi får tilgang på flere bruktbiler, samt flere lokale nybiler. Med vårt felles kundesenter vil det nå bli enda lettere å få kontakt med oss. Alt av støttefunksjoner kommer også “inhouse” med Slatlem, og det gir oss mer tid til å gjøre det vi kan best, å selge bil og pleie kundene.

Det nye navnet blir Slatlem Namsos AS, og de åpner dørene i nye lokaler tirsdag 2. april.

Vi får tilgang på flere bruktbiler, og flere lokale nybiler

Flinke folk

Selv med nye flotte lokaler, er Klykken opptatt av at det er folkene som er nøkkelverdien – og det er ikke tilfeldig hvem som får jobb hos han.

– Det er helt rått, den kompetansen vi har fått på laget. Vi har alltid vært opptatt av å omringe oss med flinke folk, og det har igjen ført til at andre flinke folk også ønsker å jobbe med oss. I en bransje som sliter med rekruttering, er vi i en posisjon hvor folk faktisk søker jobb hos oss. Vi framsnakker hverandre, og de ansatte trives på jobb. Slikt merker kunden, og det er en vinn-vinn, forklarer Klykken fornøyd.

En ny hverdag

Rune Høstland Hansen er tydelig begeistret over de nye lokalene. Han er en av bedriftens selgere, og er overbevist om at alt som nå skjer er til det bedre for kundene.

– For det første så er det jo ganske stilig å kunne invitere kundene inn i så flotte lokaler. Her kommer de til en egen kundesone, hvor de får presentert våre produkter på best mulig vis. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene, og alt er tilrettelagt for at vi skal kunne imøtekomme deres behov, være seg ny eller brukt bil, informasjon eller inspirasjon. Alt dette gjør at vi kan fokusere på det vi kan best, nemlig å selge bil.

Hans Andreas Selnes og Jonas Haugan jobber i kundemottaket. Her vil også kundene merke at det har skjedd store forbedringer.

– Nå kan vi møte kundene fra vår flotte, nye skranke, og alt oppleves nok mer på stell. Vi har også fått et mye større delelager, som en følge av at verkstedet er blitt større. Alt dette fører til at det blir mindre venting for kundene. Før måtte vi ta inn varene gjennom salgshallen, men nå har vi en egen vareinngang. Luksus, forteller de med et stort glis.

Nå får mekanikerne hver sin stasjon med egen løftebukk, og arbeidsplassene er designet for å minimere unødvendig antall skritt per oppgave.

– Alt vil bli bedre, nå blir vi endelig et skikkelig team. Team Slatlem.

Den største forandringen skjer muligens på stedet kundene sjelden ser, nemlig verkstedet. Kjetil Hansen er teknisk leder, og han og hans team er godt i gang med å innrede den nye verkstedhallen.

– Dette blir en helt ny hverdag for oss. Vi har vært delaktig i planleggingen av den nye hallen, og vi får det nå akkurat som vi har ønsket det. Tidligere var vi fem mekanikere på tre løftebukker – det er det ikke mange som klarer uten å slåss, forklarer han lattermildt.

Motor vehicle, Automotive tire, Footwear, Smile, Shoe, Workwear
Personal computer, Facial hair, Watch, Beard, Table
Vision care, Forehead, Glasses, Face, Cheek, Gesture, Laptop, Eyewear
Smile, Glasses, Coat, Gesture, Tie
Automotive design, Building, Fixture, Floor, Flooring

Selgerne Rune Høstland Hansen, Jo Morten Grande og Hans Robert Blengsli gleder seg til å vise frem deres nye salgshall.

Ettermarkedssjef Hans Andreas Selnes tror kundene vil sette pris på det nye kundemottaket, og tror dette vil føre til høyere servicegrad.

Jonas Haugan jobber i kundemottaket, samt i deres nye og flotte delelager.

Fornøyde mekanikere, fra venstre: Bjørnar Arnø Hines, Tord Kjerpeseth, Asle Amdal, Tor Bertil Riskvik og verksmester Kjetil Hansen

I det nye verkstedet får alle mekanikerne hver sine arbeidsstasjon, noe som føre til en enda mer effektiv flyt, og kortere ventetid for kundene.

Selv om de nå får et moderne verksted tilpasset moderne biler, er det fortsatt en annen faktor som veier tyngre. Tor Bertil Risvik har skrudd Opel siden 1988, og innehar tittelen Kia Master. Det vil si at det er få som kan mer om det merket enn han.

– Grunnen til at jeg har stått i denne jobben alle disse årene, og har stortrivdes med det, er utvilsomt arbeidsmiljøet her. Det er så viktig. Nå har vi levert utmerket i ganske kummerlige kår, tenk deg hvor bra det vil bli nå da, forteller Tor Bertil med et smil.

Ønsker alle velkommen

Ved oppkjøp var det elleve ansatte i bedriften, nå er de snart 16, og flere skal de bli, forklarer Klykken.

– Med alt som nå er gjort, er vi rigget for fremtiden. Vi ønsker å fortsette den stødige veksten, og vi skal ansette enda flere folk, for å møte etterspørselen. Gode merkevarer og gode folk. Vi gleder oss voldsomt til å ta imot gamle og nye kunder, velkommen alle som en.

Om denne artikkelen

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Namdalsavisas markedsavdeling, NA Kreativ.
Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut? Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.