– Jeg hørte og så at han var skeptisk da jeg sa at vi blir en av Norges flotteste bobil- og caravanforhandlere, men etter å ha blitt med og sett selv, så måtte han si seg enig.
Topp Moderne
Martin Wågan er daglig leder hos Namsos Fritid, og han legger ikke skjul på at han er stolt over det de har fått til. Siden 2018 har han, sammen med sine ansatte, stått i prosessen med å få flyttet bobil- og campingvognbedriften fra de gamle Møbelringen-lokalene på Spillumsstranda og inn i nybygde lokaler ved siden av Biltema og Høylandet Auto. Når han nå nylig skrøt på seg Norges flotteste bobil- og caravansenter til en av sine leverandører og han var enig, fikk han en god følelse av at denne satsingen var helt riktig. Samtidig var det en god start på fortsettelsen av caravaneventyret som startet for over 35 år siden.
Namsos Fritid åpner de nye lokalene 27. februar. I tillegg til et splitter nytt bygg, smykker de seg med ny profil, ny hjemmeside og ny logo som understreker den moderne makeoveren de har vært gjennom det siste året. På nye Namsos Fritid er det store vindusflater, flislagte gulv, svart himling i taket, en rolig og behagelig fargepalett og det er lyst og åpent.
– Alt er topp moderne. Jeg synes spesielt det er en veldig flott salgshall, den gir litt sånn eksklusivt preg, sier han fornøyd, mens han understreker at lokalene endelig står i stil med produktene de selger; alt fra premiummerket Carthago til folkefavoritten Sunlight, altså god kvalitet på alle nivåer.
Martin forteller videre at han er klar på at uten gode innspill og delaktighet fra sine ansatte gjennom hele prosessen så hadde ikke dette gått. Iveren og innsatsen i flytteprosessen har vært uvurderlig og han roser sine kollegaer for det.
Lokalene står endelig i stil med produktene vi selger.
Elvegløtt og vareautomat
Første etasje består av salgshall for bobiler, campingvogner og campingutstyr, kontorer og åpne salgsbåser. Kundene skal kunne se de ansatte, og det skal være lett ta kontakt. I tillegg kommer kaffekrok, lagerrom, vaskehall og verksted for service, vedlikehold og reparasjoner foreløpig for bodelen på bobiler- og campingvogner. Her finner kundene altså et komplett servicesenter.
– De som jobber på verksted hos oss må være både bilmekanikere, snekkere, elektrikere og rørleggere. Vi har faktisk eget snekkerrom på verkstedet. Slik må det nesten være når man skal ta hånd om fritidsleiligheter på hjul. Vi har én flyttbar og tre faste løftebukker som er det nyeste av de nye, så nå slipper vi å jekke på gamlemåten, ler Wågan og får full støtte fra sine ansatte.
I andre etasje finner vi en fløy med kontorer, møterom og endelig; ei stor og lys kantine for de ansatte.
– Før satt vi på et mørkt lagerrom og spiste, mens nå får vi sjø… -nei, elveutsikt, om vi legger godviljen til.
Apropos lagerrom. Et av de store grepene Wågan har gjort i det nye bygget, er å redusere størrelsen på nettopp lageret.
– Grunnen til det er at vi tidligere har fylt opp lageret med veldig mye. Hvis man har mer plass, så stuker man fort inn ting som er veldig kjekt å samle på … Det er litt det samme som hjemme; hvis man har loft eller kjeller, så er det veldig smart å lagre ting der … I tillegg koster et stort lager mye per kvadratmeter å bygge, så da tok vi det heller helt ned. I stedet satte vi inn en helautomatisert vareautomat og det er for oss veldig effektivt i forhold til et stort lager!
Martin er ivrig når han fortsetter fortellingen om ny-investeringen.
– Vareautomaten tar ni kvadratmeter gulvplass, er 6 meter høy går over to etasjer, og så bare mater vi inn varer fortløpende. Vi får plass til mange tusen varer der, og det er så klart veldig plassbesparende. Det er en mye bedre og mer økonomisk løsning for drift og for lagring av småvarer. Automaten gir oss nesten 90 kvadratmeter gulvareal for lagring av småvarer.
De som jobber på verksted hos oss må være både bilmekanikere, snekkere, elektrikere og rørleggere.
Slitsomme søyler
Namsos Fritid har siden 2010 holdt til i de gamle lokalene til Møbelringen på Spillumstranda. De opplevde at de lå litt bortgjemt, at kundene hadde problemer med å finne dem, og at det var et tungvindt bygg som ikke var tilpasset driften deres.
– Bygget vi har vært i var mer en møbelbutikk- eller et lagerbygg, og vi har ikke hatt et optimalt verksted. Det har hjulpet oss i den perioden fra starten av når vi flyttet dit, men det var absolutt ikke tilpasset vår drift. Da vi flyttet dit handlet det om å få bobiler og campingvogner innendørs, men det var en veldig vanskelig logistikk inni bygget.
Martin ler når han tenker tilbake på prosessen med å få inn- og ut biler og campingvogner.
– Det var litt søyler og ting som sto i veien for bilene våre når vi skulle manøvrere dem, så det var veldig knotete. Vi måtte kjøre opp og ned på en rampe med sving på, og vi måtte være to eller tre personer bare for å kjøre ut en bobil derifra. Vi har jo noen populære store bobiler fra Bürstner som er nesten 9 meter lang og det skulle litt til for å manøvrere dem på plass. Når vi hadde solgt en bil eller ei vogn og måtte flytte om på utstillingen, var det veldig mye om og men for å komme seg inn og ut fra salgslokalet. Slik skal det jo ikke være når man driver butikk, humrer Wågan.
Først var tanken å sette opp et eget verksted ved siden av de gamle lokalene. Men så trengte de å gjøre noe med salgslokalet, og så skulle de hatt noen flere kontorer, og så balla det på seg til at de måtte gjøre noe med alt, til slutt. Slik startet drømmen om det nå splitter nye lokalet som skinner om kapp med sola ved Namsens bredd.
Vi måtte være to eller tre personer bare for å kjøre ut en bobil derifra.
Bildet er tatt under flytteprosessen
Koronaeffekt og bobilbonanza
I Namsos er det i dag tre bobilforhandlere. Martin mener at tiden vil vise om det er et marked for alle, men i dag synes han at de utfyller hverandre godt. De fører forskjellige merker, og sammen trekker de mange folk.
– Vi fikk en kommentar fra en kunde for ikke så lenge siden. Han sa at når folk møtes på en campingplass eller på et bobiltreff, så sier de at de drar til Namsos og ser på bobil eller campingvogn når de skal handle nytt. Finner de ikke en bobil i Namsos, da finner de aldri en bobil. Det er jo i bekreftelse, mener Wågan.
Når bobil- eller campingvognkunder kommer til Namsos med mål om ny fritidsleilighet på hjul, kommer de med fly, tog, buss, bil eller med sin gamle bobil. Namsos Fritid tar selvfølgelig innbytte av brukte bobiler og campingvogner.
– Det er veldig lettvint å kjøre bobilen hit, og så er det bare en ompakking av utstyret de har med seg, få det inn i ny bil, og så er det bare å nyte turen videre med den nye bobilen. Det er veldig ofte at det blir gjort sånn, sier Wågan.
– Det er ikke sjelden at vi har hele familier gående her mens de venter på sin nye campingvogn, og som oftes da familiefavoritten Dethleffs. Dette er et merke som har fått en solid forankring i det norske markedet ettersom de har alt fra solide vintervogner til små kjørevogner beregnet for paret.
Etter koronapandemien skulle veldig mange ha bobil for å feriere i Norge. Han mener at trenden fortsetter, og at det har skjedd en omvelting i markedet. Før var det pensjonister og tyskere som kjørte bobil, men nå er det flere unge folk. Bobil har gått fra harry til hipt, mye takket være korona og sosiale medier som Instagram.
– De fleste som kjøper bobil er fortsatt 55 pluss, men det har jo også mye med tid og økonomi å gjøre. Barnefamilier kjøper helst campingvogn, men vi ser også en utvikling her. Det kommer stadig flere bobiler som er tilpasset større familier. Det er også flere unge vagabonder som kjøper bobil, og som er klar for eventyret og mulighetene som åpner seg. Vi ser spesielt hvordan Sunlight har gitt bruken av bobilen et innhold gjennom hele året. De har biler beregnet for aktive «ungdommer», enten de driver med ski, snowboard, sykling, fjell, storbyliv og så videre.
Martin mener at alle kjenner alle noen som har bobil nå, og veldig mange ønsker seg det, enten de er 20 eller 50 år. Selv har han flere bobiler, men ingen av dem står på gårdsplassen.
– Jeg har selvfølgelig vært på bobil- og campingvognferie. Jeg har kjørt oppover Helgelandskysten og til Lofoten, og videre nordover til Senja. Det kan anbefales til alle, det er en perle å kjøre Kystriksveien oppover, det er helt nydelig, sier han mens tankene farer til sommer, sol og ferie på hjul.
– Den frihetsfølelsen du får med å dra på bobil- og campingvognferie, den tror jeg må passe til alle. Helt sikkert.
Finner de ikke en bobil i Namsos, da finner de aldri en bobil.
Åpning av nytt lokale og ny sesong
Når Namsos Fritid åpner dørene til nytt bygg mandag 27. februar, blir det selvfølgelig med kake, kaffe, og gode åpningstilbud.
– Vi tror jo at det nye bygget trekker mange folk som er nysgjerrige på å se hva vi har fått til, men det blir også tilbud på både bobiler, campingvogner og småvarer/campingutstyr, sier Wågan.
Namsos Fritid har også blitt totalleverandør- og tilbyder av alle fasilitetene kundene både krever og ønsker. Utendørs og lett tilgjengelig finnes en tømmestasjon for tømming og vasking av toaletter og påfylling av ferskvann. I tillegg har de fått på plass en døgnåpen gassautomat med stål- og komposittflasker for industri og fritidskobling. Inne kan kundene slappe av i en lun kaffekrok med kaffe- og brusautomat og toaletter.
– Vi ser altså på oss som et komplett servicesenter for de alle tjenester kundene skulle ha behov for. Vi tror det er viktig at kundene kan finne mesteparten på ett sted, legger Wågan til.
Timingen for nyåpningen er lagt til sesongstart for bobil- og campingåret 2023, for det er egentlig nå i februar-mars at bobil- og campingvognsesongen starter. Det er nå folk virkelig begynner å tenke på hva de skal gjøre til våren og sommeren. I den nye salgshallen vil kundene finne at Namsos Fritid forhandler noen av Norges mest attraktive merker; premiummerket Carthago, familievennen Dethleffs, elegante Bürstner, nysgjerrige Sunlight og reiselystne Rapido. Altså noe for en hver.
– Det som er utfordringen i år, spesielt for bobiler, er å få nok nye bobiler inn til landet. Etter koronaen har det vært leveringsutfordringer fra alle fabrikker. Vi får ikke antallet vi vil ha, og vi får ikke alle modellene vi vil ha. Når nye modeller kommer inn, blir det førstemann til mølla. Derfor tror jeg at de som har tenkt tanken og ønsker å kjøpe seg en bobil bare skal hoppe i det og være litt tidlig ute, anbefaler Wågan.
Da gjenstår det bare å legge en slagplan for sommerens store campingvogn- eller bobilferie. Men først må dere innom en av Norges flotteste bobil- og caravanforhandlere.
Derfor tror jeg at de som har tenkt tanken og ønsker å kjøpe seg en bobil bare skal hoppe i det og være litt tidlig ute.
1
Vær ute i god tid
Bruk litt tid på å planlegge hvor dere skal dra og hvor lenge dere tenker å være borte. Trekk opp hovedlinjene i reisen, men ikke for mye!
– Du trenger ikke å detaljplanlegge dere ihjel. Bare finn ut om dere skal til høyre eller venstre, nord eller sør. Ha et hovedmål, og ta det deretter litt etter litt. Du har jo tross alt med deg din egen seng og rommet ditt står der du stopper
Lær deg bilen
– Eller tømmingen av den. Det er greit å lære seg hvordan man tømmer toalettet og spillvannstanken før man legger i veg på bobil- eller campingvognferie. Det samme gjelder påfylling av vann og sånt. Når det gjelder septik, er det ofte forskjellig opplegg på ulike campingplasser eller tømmestasjoner. Spør i forkant eller forhør deg med naboen om hvordan det fungerer her, så får man som regel svar. I tillegg er det jo alltid hyggelig å hilse på naboen.
Eie isteden for leie
Det er flere som leier ut bobil, og det kan selvfølgelig være greit for å prøve det. Men Martin anbefaler helt klart å eie foran å leie. Når du har pakket inn klær, utstyr og mat, er bobilen alltid klar. Når du skal ut på tur så kan du være veldig impulsiv. Du har alltid med deg din egen seng, og rommet står klart der du stopper.
Ta det som det kommer
Ta livet som det faller seg. Opplev naturperlene, aktivitetene og inntrykkene der de er, om det er på fjellet, i storbyen eller i strandkanten. Med bobilen eller campingvogna finnes noe for alle og enhver. -Det er det som er selve frihetsfølelsen med bobil- og campingvogn eller sin egen leilighet på hjul om man vil.
2
3
4
Om denne artikkelen
Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Namdalsavisas markedsavdeling.
Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.
Synes du denne type artikler ser spennende ut? Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.