Produsert av NA Kreativ for Kystbymessa
Handel og kjøp av tjenester er en av grunnpilarene for at små og store byer består. Rørvik og Kolvereid er ingen unntak.
Det er fort gjort å glemme at uten alle disse lokale tilbyderne, er vi bare et huskestativ unna å være et eneste stort borettslag. Kystbymessa er en av tiltakene som minner oss på dette, og som synligjør alle aktørene som utgjør det lokale næringslivet. Her får du kjøpt alt fra en bobil til en smaskens spekepølse.
At man samtidig får ei helg full av aktiviteteter for hele familien er vel en god grunn til å møte opp å støtte småbylivet?
Årets Kystbymesse, den tjuetredje i rekken, arrangeres i SinkabergHansen Arena. – Her er det tre ganger så stor plass som vi hadde sist gang, og muligehetene for å få til en fantastisk messe har aldri vært større.
– Kystbymessa blir på mange måter født på ny, sier Lars Fredrik Mørch. Han er leder i Namdalskysten Næringsforening, som er er arrangør av Kystbymessa.
– Vi har også en stor og ny arena på Kolvereid med både svømmebasseng og en flott turnhall som det kan skapes aktivitet i. Det er med andre ord ikke mulighetene det står på.
Denne helga vil Nærøysund skinne som ei sol.
Dette er først og fremst ei salgsmesse, men også en sosial møteplass for folk i alle aldre.
– Vi ønsker å se ungdom, barnefamilier og pensjonister strømme til Nærøysund denne helga, sier Kim Arnø som sitter i messe-styret.
– Her skal alle finne noe å bruke både tid og penger på, sier han med glimt i øyet.
Vidar Knoff er sportslig leder i Rørvik Fotball, som er arrangør av Kystbycupen. – Det har vært et savn, så å endelig skal kunne spille fotballcup igjen, blir skikkelig bra!
Dette blir hans første år som arrangør, og han er utvilsomt begeistret over muligheten til å invitere til Kystbycup. – Nå ønsker vi oss bare masse deilig fotball, glade barn og høyt aktivitetesnivå, sier han entusiastisk.
Sist gang cupen ble arrangert (2019) var det hele 83 lag fordelt på tre’er, fem’er og sju’er-lag, og Knoff håper på like mange i år. – Alle mellom 6 til 14 år er velkommen til å melde seg på, og vi håper på å se lag fra hele Namdalen, og gjerne enda mer langveisfarne, forteller Knoff.
Beathe Johansen og Vidar Knoff gleder seg til mye moro på fotballbanen under årets Kystbycup.
Kystbycupen så dagens lys etter at Næringsforeninga utfordret Rørvik Fotball om å være med å skape liv, da Kystbymessa var i sin spede oppstart. Da tok de kontakt med blant andre Tor Sandeseng, og det tok ikke lang tids før Kystbycupen var et faktum.
I alle disse årene har Tor vært involvert på et eller annet vis, de siste åra som ansvarlig for kampoppsettet. – Jeg skulle gjerne sett at det ble påmeldt flere lag i klassen jenter 12-14 år. Akkurat i den aldersklassen er det litt for lite lag, utover det veldig bra, og har vært det i mange år. Selv om det kanskje er en liten nedgang fra glanstida, da det gjerne var lag med helt fra Trondheim og Innherred. – Men vi er vel midt i et generasjonsskifte, og det er mange flinke, unge folk som nå engasjerer seg i Kystbycupen, så dette kan bli veldig bra.
– Veldig positivt er det at vi i år tar i bruk gammelhallen, hvor det nå er lagt kunstgress. Denne forbeholdes de miste årsklassene, og her kan det legges enda bedre til rette for det sosiale rundt kampene, med tribuner og tak over hodet, forteller Sandeseng. Og vi er åpne for blanda-lag for de minste, så her er ingen grunn for å ikke melde på et lag, avslutter Sandeseng.
Rørvik Musikkforening står for den superviktige messekafe’n. De er ikke fler enn 15 medlemmer, og da sier det seg selv at dugnadsånden er sterk i denne gjengen.
For kaka heimbaker seg ikke av seg selv. Og vannet blir ikke til kaffe uten et snev alkymi, så her jobbes det lange skift helga gjennom, for at publikum skal få kose seg med mat og drikke mellom slaga.
I bresjen står leder i musikkforeninga, Morten Søraunet og kona Tove Kristin Haug. – Det er alltid populært med hjemmelagde kaker, så vi baker kaker av alle slag, i tillegg til at vi smører snitter og brødmat. Vi har til og med leid en kokk som sørger for at det blir varmmat på menyen, så her er det bare å møte opp sulten, forteller Søraunet.
Fra venstre: Renathe Nilsen, Arne Lothe, Morten Søraunet, vår dirigent Jan Rune Sæbø, Knut Krizak Halle, Gunn Iren Haugland Arntsen, Trine Kvalø, Kari Anne Risvik Strand. Foto Tove Kristin Haug. Dette er noen av medlemmene i Rørvik Musikkforening (RMF) dere vil møte på kafeen under Kystbymessa 🎼🎶🎶
Kjell Ivar Sørøy er daglig leder i Rørvik Marina, og har vært tilstede på kystbymessa helt siden oppstarten.
– Vi har et kjempegodt forhold til Kystbymessa. Vi har opp igjennom åra hatt veldig godt salg på messa, og for oss er det viktig å være tilstede på en slik arena. Uten tvil, forteller Sørøy.
For Rørvik Marina har Kystbymessa vært et viktig sted for å komme i kontakt med nye kunder, ikke bare fra Namdalen, men også som en følge av publikumstilstrømningen i forbindelse med Kystbycupen. – Og ikke alt kan måles i kroner og øre, sier Kjell Ivar, og hentyder til alt det sosiale rundt messa.
At messa flytter inn i nye store lokaler er også noe Sørøy lar seg begeistre av. – Vanligvis er det store tunge saker vi stiller ut på messa, som båter og motorer, så mere utstillingsplass er suverent, men i år blir det et litt annet fokus, da vi er sterkt preget av koronaens herjinger på tilgangen til varer. – Men vi er uansett til stede, og gleder oss veldig på å møte alle sammen på Kystbymessa.
For hovedsponsor og sjefen i Elcom, Dagfinn Eriksen, handler Kystbymessa om den gode møteplassen. – Det er jo det dette handler om, et sted hvor både bedriftene og publikum kan møtes å være sammen.
Kystbymessa betyr mye for både han og Elcom. – Kystbymessa har vært en viktig del i å etablere det gode samarbeidet mellom bedriftene i Ytre Namdal.
Den resonnerer med næringsstrukturen i distriktene. Det er her manga av oss endelig får tid til å møtes, å knytte nye bånd, samt å pleie de gamle bånda. Så tror jeg folk setter pris på å kan komme å se hva som rører seg i det lokale næringslivet, i tillegg til en kaffesup og noe å bite i.
Og ikke minst kombinasjonen mellom messe og fotballcup, det er vel nøkkelkomponenten for messa sin suksess, avslutter Eriksen.
Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Namdalsavisas markedsavdeling, NA Kreativ.
Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.
Synes du denne type artikler ser spennende ut? Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.
ANNONSØRINNHOLD