Annonsørinnhold

Hjertet som banker

I 100 år har butikken på Skage vært et samlingspunkt – og det er bare starten.

– Hvis butikken er bra nok vil folk handle her.

Jo Morten Aunet vet hva han snakker om. I 15 år har han vært styreleder i Spar Skage. Under hans oppsyn har butikken endret seg mye, men kjernen i driften forblir uendret – den handler om kundeservice.

– Når vi nå ser tilbake på 100 år med dagligvarehandel er det to spørsmål som stadig dukker opp. Hva betyr butikken for bygda, og hva betyr bygda for butikken. Disse to er uløselig knyttet sammen, og er i en stadig endrende symbiose.

Til daglig jobber Jo Morten i Grong Sparebank, og det var det var nok på grunn av hans kompetanse innen økonomi at han ble spurt om å ta vervet som styreleder.

– Når jeg gikk inn i styret for 15 år siden var det fortsatt en del utfordringer for å gjøre butikken til hva en forventer av en morderne dagligvarebutikk. Dette har vi jobbet med over mange år, og har gått fra å være en butikk som solgte alt mulig rart, til å bli en fullsortiments dagligvarehandel med sunn økonomi - 30 millioner i omsetning. Vi har hatt positive resultater siden jeg startet, men det skal ikke jeg ta æren for – det handler om veldig kompetente og flinke daglige ledere, samt meget ståpå villige og godt likte ansatte. Vi går inn i jubileet med null gjeld, og det sier jo sitt, forklarer han fornøyd.

Stort ansvar

Å være daglig leder i den eneste butikken i bygda er en jobb forbeholdt folk som forstår ansvaret som hviler på sine skuldre. For Leif Arve Sve er det akkurat dette ansvaret som motiverer han.

– Sjelen i lokalbutikken ligger i møtene mellom kunde og ansatt. For meg er det noe nærmest romantisk over det å drive den eneste butikken i bygda. Jeg er glad i jobben min, og jobber knallhardt hver dag for at kundene skal trives i butikken, sier han engasjert.

Leif Arve er fra Harran, men har bodd på Skage siden 1999. Han startet sin karriere som kjøpmann allerede som 21-åring, på Coop i Gravvik. Han har også drevet Coop-butikken på Storsenteret i Namsos, i tillegg til å ha jobbet på Coopen på Spillum.

– Jobben du gjør hver dag er viktig for bygda. Er det en ting vi kan være bedre på enn de store butikkene i byen, så er det innpakningen – vi har en stor parkeringsplass, ansatte som ser kundene, et godt utvalg og en populær og flott varmdisk. Vi skiller oss ut på det. Vi lager blant annet en egen pizza som er veldig populær.

Møter kundene

Det kommer tydelig fram at Leif Arve elsker jobben sin, og at det ikke er bare tomme ord når han snakker om kundeservice.

– Å gå inn i lokalbutikken kan handle om mer enn bare brød og melk – for mange er det en sosial greie. Vi har faste gjester i kaffekroken vår, og for mange er det mellom butikkhyllene at de møter sine sambygdinger og slår av en prat. Butikken blir jo for mange samlingspunktet i bygda. Har du som butikkmedarbeider ikke tid til å snakke med kundene, så gjør du noe galt – men vi skal ha respekt for tiden deres, dette er vi bevisst på.

Rekker ut en hånd

I 100 år har butikken vært hjertet i den lille bygda, og skal vi tro Leif Arve er dette bare starten.

– Når man tar over ansvaret for en butikk som har eksistert i 100 år, kjenner man jo litt ærefrykt, og man skal være på tå hev – så vi har planer for en robust fremtid for butikken. Men det betyr ikke at vi bytter ut folk med selvbetjente kasser. Disse har sin plass i en moderne butikk, men det vil komme i tillegg til kassene vi har i dag, ikke som en erstatning. Vi føler egentlig at butikken er blitt veldig bra på alle vis, men noe modernisering vil det nok etterhvert bli, forteller Leif Arve.

For Leif Arve og butikken er pålitelige ansatte en suksessfaktor, og å finne de folka for jobben er ikke alltid like lett. Likevel har de valgt å åpne opp for jobbsøkere som kan trenge både arbeidstrening og språktrening – og et prakteksemplar på at dette kan lønne seg, er Samir Ahmadi.

– Hvis butikken er bra nok vil folk handle her.

Jo Morten Aunet vet hva han snakker om. I 15 år har han vært styreleder i Spar Skage. Under hans oppsyn har butikken endret seg mye, men kjernen i driften forblir uendret – den handler om kundeservice.

– Når vi nå ser tilbake på 100 år med dagligvarehandel er det to spørsmål som stadig dukker opp. Hva betyr butikken for bygda, og hva betyr bygda for butikken. Disse to er uløselig knyttet sammen, og er i en stadig endrende symbiose.

Til daglig jobber Jo Morten i Grong Sparebank, og det var det var nok på grunn av hans kompetanse innen økonomi at han ble spurt om å ta vervet som styreleder.

– Når jeg gikk inn i styret for 15 år siden var det fortsatt en del utfordringer for å gjøre butikken til hva en forventer av en morderne dagligvarebutikk. Dette har vi jobbet med over mange år, og har gått fra å være en butikk som solgte alt mulig rart, til å bli en fullsortiments dagligvarehandel med sunn økonomi - 30 millioner i omsetning. Vi har hatt positive resultater siden jeg startet, men det skal ikke jeg ta æren for – det handler om veldig kompetente og flinke daglige ledere, samt meget ståpå villige og godt likte ansatte. Vi går inn i jubileet med null gjeld, og det sier jo sitt, forklarer han fornøyd.

Stort ansvar

Å være daglig leder i den eneste butikken i bygda er en jobb forbeholdt folk som forstår ansvaret som hviler på sine skuldre. For Leif Arve Sve er det akkurat dette ansvaret som motiverer han.

– Sjelen i lokalbutikken ligger i møtene mellom kunde og ansatt. For meg er det noe nærmest romantisk over det å drive den eneste butikken i bygda. Jeg er glad i jobben min, og jobber knallhardt hver dag for at kundene skal trives i butikken, sier han engasjert.

Leif Arve er fra Harran, men har bodd på Skage siden 1999. Han startet sin karriere som kjøpmann allerede som 21-åring, på Coop i Gravvik. Han har også drevet Coop-butikken på Storsenteret i Namsos, i tillegg til å ha jobbet på Coopen på Spillum.

– Jobben du gjør hver dag er viktig for bygda. Er det en ting vi kan være bedre på enn de store butikkene i byen, så er det innpakningen – vi har en stor parkeringsplass, ansatte som ser kundene, et godt utvalg og en populær og flott varmdisk. Vi skiller oss ut på det. Vi lager blant annet en egen pizza som er veldig populær.

Møter kundene

Det kommer tydelig fram at Leif Arve elsker jobben sin, og at det ikke er bare tomme ord når han snakker om kundeservice.

– Å gå inn i lokalbutikken kan handle om mer enn bare brød og melk – for mange er det en sosial greie. Vi har faste gjester i kaffekroken vår, og for mange er det mellom butikkhyllene at de møter sine sambygdinger og slår av en prat. Butikken blir jo for mange samlingspunktet i bygda. Har du som butikkmedarbeider ikke tid til å snakke med kundene, så gjør du noe galt – men vi skal ha respekt for tiden deres, dette er vi bevisst på.

Rekker ut en hånd

I 100 år har butikken vært hjertet i den lille bygda, og skal vi tro Leif Arve er dette bare starten.

– Når man tar over ansvaret for en butikk som har eksistert i 100 år, kjenner man jo litt ærefrykt, og man skal være på tå hev – så vi har planer for en robust fremtid for butikken. Men det betyr ikke at vi bytter ut folk med selvbetjente kasser. Disse har sin plass i en moderne butikk, men det vil komme i tillegg til kassene vi har i dag, ikke som en erstatning. Vi føler egentlig at butikken er blitt veldig bra på alle vis, men noe modernisering vil det nok etterhvert bli, forteller Leif Arve.

For Leif Arve og butikken er pålitelige ansatte en suksessfaktor, og å finne de folka for jobben er ikke alltid like lett. Likevel har de valgt å åpne opp for jobbsøkere som kan trenge både arbeidstrening og språktrening – og et prakteksemplar på at dette kan lønne seg, er Samir Ahmadi.

Natural foods, Smile, Wood
Natural foods, Smile, Wood
Vision care, Picture frame, Forehead, Glasses, Smile, Beard, Jaw, Eyewear
Vision care, Picture frame, Forehead, Glasses, Smile, Beard, Jaw, Eyewear

Samir er født i Afghanistan og kom til Norge som flyktning bare 14 år gammel. Etterhvert ender han opp på Skage.

– Jeg gikk på skole i Namsos og kunne jobbe én dag i uka. Da søkte jeg jobb på Spar Skage, men fikk avslag tre ganger –men jeg gir meg ikke så lett. Jeg kom hit hver dag og spurte om jobb, og til slutt ga de etter. De orka vel ikke maset mitt, så de ga meg jobb én dag i uken. Da jeg etterhvert begynte på salgsfag på videregående, jobbet jeg her i helgene, tok fagbrevet mitt her og i 2018 fikk jeg 100% stilling, forteller Samir stolt.

At han fikk denne muligheten betydde alt for den arbeidsomme gutten, og bygda skulle ganske fort legge han nært brystet.

– Jobben har betydd veldig mye for meg, uten den hadde jeg ikke kommet så langt med verken språket eller kulturen. Jeg har jo vokst opp på denne butikken. Det var jo her livet mitt starta. Jeg tror nok bygdefolket var litt skeptiske fra starten av, men det endret seg fort. Nå er det litt sånn at hvis jeg er borte i et par dager, så spør de etter meg … det er jo hyggelig da. Jeg har blitt en del av bygda, og det betyr veldig mye.

Trivsel på jobb

Det er ikke mange ansatte på Spar Skage, men de som jobber der ser ut til å stortrives og blir av daglig leder beskrevet som både pålitelige og arbeidsomme. Mariann Lindsethmo har jobbet her i 20 år, og har ingen planer om å bytte beite.

– Jeg startet her sommeren jeg fylte 15, som vaskehjelp. Jeg jobbet også fire år i kafeen som ble bygd i forbindelse med butikken og etterhvert begynte jeg å jobbe i dagligvaren. For 18 år siden ble jeg ansvarlig for frukt- og grøntavdelingen, og har vært det siden da. Jeg stortrives i jobben min, sier hun med et stort smil om munnen.

– Jeg gikk på skole i Namsos og kunne jobbe én dag i uka. Da søkte jeg jobb på Spar Skage, men fikk avslag tre ganger –men jeg gir meg ikke så lett. Jeg kom hit hver dag og spurte om jobb, og til slutt ga de etter. De orka vel ikke maset mitt, så de ga meg jobb én dag i uken. Da jeg etterhvert begynte på salgsfag på videregående, jobbet jeg her i helgene, tok fagbrevet mitt her og i 2018 fikk jeg 100% stilling, forteller Samir stolt.

At han fikk denne muligheten betydde alt for den arbeidsomme gutten, og bygda skulle ganske fort legge han nært brystet.

– Jobben har betydd veldig mye for meg, uten den hadde jeg ikke kommet så langt med verken språket eller kulturen. Jeg har jo vokst opp på denne butikken. Det var jo her livet mitt starta. Jeg tror nok bygdefolket var litt skeptiske fra starten av, men det endret seg fort. Nå er det litt sånn at hvis jeg er borte i et par dager, så spør de etter meg … det er jo hyggelig da. Jeg har blitt en del av bygda, og det betyr veldig mye.

Trivsel på jobb

Det er ikke mange ansatte på Spar Skage, men de som jobber der ser ut til å stortrives og blir av daglig leder beskrevet som både pålitelige og arbeidsomme. Mariann Lindsethmo har jobbet her i 20 år, og har ingen planer om å bytte beite.

– Jeg startet her sommeren jeg fylte 15, som vaskehjelp. Jeg jobbet også fire år i kafeen som ble bygd i forbindelse med butikken og etterhvert begynte jeg å jobbe i dagligvaren. For 18 år siden ble jeg ansvarlig for frukt- og grøntavdelingen, og har vært det siden da. Jeg stortrives i jobben min, sier hun med et stort smil om munnen.

Tableware, Food, Cooking
Tableware, Food, Cooking

Mariann er født og oppvokst på Skage, og man kan nok trygt anta at de fleste som frekventerer butikken vet godt hvem hun er. Men det er en myte hun gjerne vil til livs.

– Alle tror at vi på butikken vet alt som skjer på bygda, men det gjør vi ikke altså, sier hun lattermildt.

– Vi kommer tett på kundene våre, og det er en av grunnene til at jeg liker denne jobben så godt. Men som regel er det kundene selv som deler sine historier, det er ikke sånn at vi spør og graver, forteller hun, fortsatt med latteren løst.

Hun er ikke i tvil om hvorfor hun trives så godt i denne jobben.

– Det er ikke bare en jobb. Vi opplever at vi er med på å dra lasset og får et eierskap til jobben – vi ser at det går bra. Kunne ikke tenkt meg å gjøre noe annet. Det er fine dager, og vi er delaktig i de fleste aspektene med drifta. Butikken er jo stadig i endring, og blir bare bedre og bedre. Best av alt er folket da. Både kolleger og kundene.

Ser framover

Styreleder Jo Morten deler Leif Arves fremtidstro for butikken, men er tydelig på at man ikke kan ligge på latsiden.

– Skage vokser, men det skjer kanskje litt for lite her? Er vi inkluderende nok? Blir det litt for kort vei til byen? Skage er et eldorado med tanke på å kunne skape noe her, men vi er nok ikke helt der enda. Frem til da forblir butikken samlingspunktet i bygda, og det ansvaret tar vi gjerne. Vi ønsker å være vårt samfunnsansvar verdig, og det er en rolle vi kanskje skal se nærmere på i årene som kommer. Hva det betyr, må vi komme tilbake til, men at det vil være til nytte for lokalsamfunnet er sikkert. Ingen tar utbytte fra driften her, alt blir igjen i samfunnet, men før vi ser fremover, må vi feire de første 100 årene, sier han med et stort smil.

– Alle tror at vi på butikken vet alt som skjer på bygda, men det gjør vi ikke altså, sier hun lattermildt.

– Vi kommer tett på kundene våre, og det er en av grunnene til at jeg liker denne jobben så godt. Men som regel er det kundene selv som deler sine historier, det er ikke sånn at vi spør og graver, forteller hun, fortsatt med latteren løst.

Hun er ikke i tvil om hvorfor hun trives så godt i denne jobben.

– Det er ikke bare en jobb. Vi opplever at vi er med på å dra lasset og får et eierskap til jobben – vi ser at det går bra. Kunne ikke tenkt meg å gjøre noe annet. Det er fine dager, og vi er delaktig i de fleste aspektene med drifta. Butikken er jo stadig i endring, og blir bare bedre og bedre. Best av alt er folket da. Både kolleger og kundene.

Ser framover

Styreleder Jo Morten deler Leif Arves fremtidstro for butikken, men er tydelig på at man ikke kan ligge på latsiden.

– Skage vokser, men det skjer kanskje litt for lite her? Er vi inkluderende nok? Blir det litt for kort vei til byen? Skage er et eldorado med tanke på å kunne skape noe her, men vi er nok ikke helt der enda. Frem til da forblir butikken samlingspunktet i bygda, og det ansvaret tar vi gjerne. Vi ønsker å være vårt samfunnsansvar verdig, og det er en rolle vi kanskje skal se nærmere på i årene som kommer. Hva det betyr, må vi komme tilbake til, men at det vil være til nytte for lokalsamfunnet er sikkert. Ingen tar utbytte fra driften her, alt blir igjen i samfunnet, men før vi ser fremover, må vi feire de første 100 årene, sier han med et stort smil.

Natural foods, Whole food, Leaf vegetable, Public space, Glasses, Watch, Selling, Plant, Market
Natural foods, Whole food, Leaf vegetable, Public space, Glasses, Watch, Selling, Plant, Market

Utdrag fra heftet

«Skage Samvirkelag 1923–2023 - Et historisk tilbakeblikk av Per Solbakk, Oddgeir Homstad og Leif Arve Sve»

Window, Building, House, Sky, Paint, Art
Hairstyle, Black, Human, Coat, Gesture, Style, Black-and-white
Motor vehicle, Photograph, Coat
Convenience store, Shoe, Smile, Shelf, Customer, Retail
Valencia orange, Natural foods, Food, Rangpur, Fruit, Plant, Citrus, Clementine, Ingredient, Greengrocer
Table, Smile, Plant, Flower, Window, Houseplant, Gesture, Chair
Residential area, Sky, Window, Building

I 1920 starta diskusjonen på Skage om mulig andelslag for en ny landhandel i sognet. Fra før eksisterte det hele 3 forretninger her - nemlig Carl Sellæg på Sellæg, Johan Homstad på Mælen og Jørgen Sellæg på Hunn. Så det mangla ikke på forretninger. Imidlertid lå det i lufta at forbrukerne ønska mer innflytelse på vareomsetningen.

Interesserte menn kom da sammen og ble enige om en prøve-tegning av andeler i et framtidig handelslag. Disse andelene ble verdsatt til 60 kr pr stk.

Det ble oppretta kontakt med Håkon Tømmermo om oppføring av butikkbygning, og bygninga sto ferdig sommeren 1922. Et krav fra Tømmermo på 40,16 kr utover anbudssummen for ekstra materialleveranser, ble avvist av styret – Entreprenøren

måtte nøye seg med 20 kr til dekning av kostnadssprekken.

Font

Bestyreren bestilte inn nødvendige varer, men salget gikk tregt i starten. Dermed ble bestyreren i styremøtet den 3. desember 1923 pålagt å redusere varebeholdningen mest mulig. Varer som druer, epler og appelsiner måtte begrenses til julehandelen.

Allerede i 1925 besluttet man å ha eget bakeri, og det nedlagte bakeriet hos Johannes Sellæg ble tatt i bruk til en årlig leie av 900 kr.

Den nye butikken bidro økonomisk på flere områder. 1 1926 ble et nytt vannforsyningsanlegg anlagt for hele Hunn, der også samvirkelaget deltok. Samme år skjedde en tragisk og dramatisk sprengningsulykke ved jernbanetunnelen i Bergenget. I etterkant bevilga samvirkelaget en gave på 200 kr til de omkomnes etterlatte og de skadelidte. Lokale lag og foreninger nøt også godt av gaver fra overskuddet av butikkdriften.

Forretningsmannen Bernt Røthe i Namsos sendte i 1964 ut meddelelse til våre kunder om at han skulle starte varerute i Skage. Styret besluttet da å sette i gang bilrute med bestyrerens bil som mottrekk.

Det ble vedtatt å sende en av de ansatte på kurs for installasjon av oljekaminer. Valget falt til slutt på bestyrer Solbakk. Det ble etter hvert solgt over 100 oljekaminer, og alle ble montert gratis.

Det ble bestemt å markere at laget var 50 år i 1973, med jubileumsfest på Solvoll på høsten. Nesten 300 personer meldte seg på jubileumsfesten, slik at det ble svært fullt. Det ble likevel en stilig tilstelning med middag, kaffe og dans med mere. Det kan nevnes at alle som ville delta på festen måtte være medlemmer i laget, slik at Skage samvirkelag fikk svært mange nye medlemmer. Prisen på medlemskapet var 15 kr. Jubileumsfesten ble det snakket om i lang tid etterpå, så dette var fin reklame for laget.

I 1991 ble det snakket om å få til et servicebygg i Skage samvirkelags regi. Nybygget skulle huse kafé, frisør og fysikalsk institutt. Det ble det igangsatt bygging, og i 1993 stod nybygget ferdig.

1. april 2003 ble Oddgeir Homstad ansatt som daglig leder i Skage samvirkelag etter

forespørsel fra styret. En utfordrende oppgave ventet den nye bestyreren - alt av arbeidskapital var borte, og vareleveranser måtte forhåndsbetales.

Med konkursfaren avverget, kunne man igjen se framover. Styret tok i etterkant et strategisk valg om å styrke samvirkelaget som en ren dagligvareforretning. Å drive byggvaresalg på Skage ble for krevende. Det nye veivalget medførte behov for en betydelig opprusting av selve butikklokalet. Som nytt medlem i Spar-konseptet, måtte interiøret samkjøres med kjedens gjeldende krav om enhetlig utforming. Mange tidligere ansatte med flere la ned adskillige dugnadstimer med vasking, flytting og oppgradering.

Med konkursfaren avverget, kunne man igjen se framover. Styret tok i etterkant et strategisk valg om å styrke samvirkelaget som en ren dagligvareforretning. Å drive byggvaresalg på Skage ble for krevende. Det nye veivalget medførte behov for en betydelig opprusting av selve butikklokalet. Som nytt medlem i Spar-konseptet, måtte interiøret samkjøres med kjedens gjeldende krav om enhetlig utforming. Mange tidligere ansatte med flere la ned adskillige dugnadstimer med vasking, flytting og oppgradering.

Omgjøringene fra 2003 til 2010 viste at butikken hadde gjort rett i å fokusere 100% på dagligvarer. Omsetningen økte fra 13 500 000 kr i 2002, til 21 700 000 kr. Altså en økning på godt og vel 60%. Resultatene er skapt gjennom enormt god innsats av alle ansatte.

I 2012 ble Spar Skage sertifisert som Miljøfyrtårn, som første Spar-butikk i Norge.

Flere entreprenører ble kontaktet angående ombygging og påbygging av butikken, der

Bjørn Sjaastad AS fikk tilslaget for det beste anbudet. Hele butikken ble renovert. Det gamle kafe-området ble revet og tatt i bruk som ny frukt- og grøntavdeling. I tillegg ble også kassaområdet, og oppgradert Post i butikk lagt hit. Ny kaffekrok ble flyttet til det gamle møterommet. Hele den utvendige fasaden ble bytta ut, og det ble lagt plater i stedet for bordkledning. Slik fikk man en helt ny utvendig fasade som gav butikken et fint løft.

Omgjøringa starta med utgraving for det nye inngangspartiet 3. mars 2014. Tre måneder

senere stod butikken ferdig.

1. september 2021 var det lederskifte ved Spar Skage. Oddgeir Homstad ble pensjonist og overlot lederansvaret til Leif Arve Sve. Butikken gikk bra, og driftsresultatet i 2021 endte på 490 000 kr.

2022 ble også et meget bra år for butikken, og driftsresultatet endte på 1 062 000 kr.

Butikken hadde høy egenkapitalandel og ingen gjeld. Flere år med gode resultater gav derfor rom for flere viktige investeringer i 2023.

Spar Skage/ Skage Samvirkelag SA feirer sitt 100 års-jubileum i høst. Lørdag 2. september blir det jubileumsarrangemet både i og utenfor butikken.

Målet for fremtida er å drive en solid lokalbutikk der kundene trives. De ansatte skal være stolte av å jobbe i butikken. Spar Skage skal være møteplass nr 1 i bygda.

Det største løftet er asfaltering av parkeringsplassen. I tillegg er det investert i ny utvendig skilting med ledlys. Ny varmedisk i ferskvaren har kommet på plass, samt at ny avfallspresse er installert.

Om denne artikkelen

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Namdalsavisas markedsavdeling, NA Kreativ.
Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut? Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.