Font

Annonsørinnhold

Gir seg etter 35 år i samme bedrift

– ny arvtager står allerede klar.

Odd Magnar Fjellet har størrelse 47 i sko. Det er dermed sagt ingen enkel oppgave å fylle dem i hans fravær, men han trengte ikke lete lenge for å finne rette vedkommende. Nå skal ny daglig leder på plass for Sentrum Bilservice i Namsos, og bedriften som har vært styrt av Fjellet-familien siden 1985 får nye koster.

Odd Magnar er en engasjert type. Hele hans kroppsspråk avslører det lenge før han åpner munnen. Han har en skuespillers presisjon i måten han formidler på, men dette er ikke skuespill. Dette er rett og slett en mann med stor appetitt på kunnskap og nysgjerrighet på det meste.

– Jeg er nok en urolig sjel, kan ikke sitte i ro. Jeg har alltid vært sånn, alltid likt å skape, alltid skrudd på ting. Det startet med mopeder, før jeg totalrenoverte min første bil som 16-åring.

Tøff i trynet

Det var hans far som startet bedriften i 1985. Fjellets Elektro AS ble navnet. Selv om senior var glad i jobben sin, var beskjeden til sønnen preget av en bransje i endring; Du må for all del ikke ende opp i bilbransjen.

– Far ønsket ikke dette for meg, men han skjønte fort at det var til liten nytte. Etter fullført utdannelse på maskin og mek, samt elektrofag i Namsos, og et feilaktig forsøk på å komme meg på Nordsjøen, endte jeg opp i familiebedriften som 22-åring. Jeg har aldri sett meg tilbake.

De to, sammen med mor, endte opp med å drive bedriften bra sammen, og det ble diskutert butikk fra morgen til kveld, gjennom alle måltid og i alle ferier. Odd Magnar var alltid skoleflink, og ble så oppslukt i sine fag, at til slutt var det lærerne som kom til ham for hjelp når det var snakk om elektronikk og innsprøytningsanlegg på biler. Dette førte til at han var litt i overkant tøff i trynet da han starta sin karriere ved verkstedet.

– Jeg skulle bytte en radiator, men langt mer erfarne mekanikere anbefalte meg å utføre jobben på en annen måte enn hvor jeg hadde startet. Det overså jeg glatt, og endte opp med å ødelegge den nye radiatoren. Da fikk jeg tydelig beskjed fra min far om å ha meg hjem, og ikke komme tilbake på jobb før jeg hadde endret holdningen min. Denne lærepengen har blitt med meg hele livet, og var viktig på mange måter.

Annonsørinnhold fra:

Font
Picture frame, Glasses, Smile, Plant, Table, Comfort, Flowerpot, Couch, Wood, Houseplant

I 2017 skiftet firmaet navn fra Fjellets Elektro til Sentrum Bilservice

En gjennomtenkt beslutning

I dag er Odd Magnar veldig bevisst sitt eget lederskap, og veldig opptatt av hva dette ansvaret medfører.

– Jeg har aldri vært den som bestemmer alt. Jeg kan foreslå ting, og starte en diskusjon. Jeg foretrekker at folk skal tenke selv. Det gjør det også lettere å få ting gjennomført, og fører til eierskap til prosjektet. Men en ting har vært viktig hele veien; ting må være på stell. Det har jeg også etter min far. Han var opptatt av dette. Medarbeiderne skal ha det bra på jobb, og det må være dyktige folk.

Etter nøye overveielse har Odd Magnar kommet frem til at tiden er moden for et vaktskifte ved Namsos-avdelingen i Sentrum Bilservice, og ny arvtaker til stillingen som daglig leder er allerede på plass. Selv går han fra stillingen uten en ny jobb i sikte, men han er ikke bekymret av den grunn.

– Det er en gjennomtenkt beslutning. Jeg har drevet med dette i mange år nå, og kanskje hadde det vært gøy å prøvd seg på noe nytt? Jeg har alltid likt å jobbe med forretningsutvikling, og har gjennom årene hjulpet flere andre bedrifter med å snu negative trender, kanskje kan jeg jobbe mer med det? Men mest av alt gjør jeg dette for å la andre slippe til. Tiden er moden. Så er det greit å påpeke at jeg ikke har satt meg selv i en umulig situasjon. Jeg eier fortsatt 76% av bedriften, og driver allerede litt med eiendom. Det er ingenting sentimentalt over dette, jeg tenker rett og slett ikke sånn – jeg er opptatt av at dette skal være en god arbeidsplass, utover det er det business as usual.

Mannen som skal ta over etter Odd Magnar er Stig Aleksander Engen. Han har allerede jobbet i bedriften i seks år, og startet som kundemottaker. Da de etablerte en ny avdeling på Steinkjer, var det han som ble avdelingsleder i Namsos.

– Jeg vet at Stig er rett mann for denne jobben, og vi har snakket sammen og diskutert det meste i de årene han har vært her. Han er selvgående, og har aldri vært redd for å komme med innspill – innspill jeg har verdsatt. Jeg tror ikke kundene vil merke så mye til dette byttet, fokuset vil fortsatt være vårt selvpålagte høye krav til servicegrad.

Automotive design, Shelf, Smile

Kine Therese Fjellet er dattera til Odd Magnar, men var aldri interessert i å drive familiebedriften videre – hun trives best som kundemottaker. Stig Aleksander Engen har bred erfaring fra salg og kundeservice.

Den ekstroverte fotballpappan

Stig Aleksander Engen (36) er opprinnelig fra Flatanger, men har vært bosatt på Skage i Overhalla siden 2012. Trebarnspappaen har skrudd litt bil opp gjennom årene, men han er langt mer opptatt av mennesker enn biler.

– Jeg har jobba i salg og kundeservice hele mitt voksne liv, og det passer meg utmerket. Jeg syns det er så gøy å snakke med folk, at samboeren kvier seg for å ta meg med ut av huset – jeg kjenner i følge henne “alle”, og blir som regel stående å jabbe med noen rundt hvert hjørne, forteller den ferske lederen med et stort smil om munnen.

Selv startet han i Sentrum Bilservice Namsos AS i 2017 som kundemottaker, men det tok ikke lang tid før han satte sitt preg på driften.

– Drifta var allerede god når jeg starta, men kundene var stort sett godt voksne, og med litt research fant jeg fort ut at folk under 40 knapt visste om oss. Jeg investerte tid og krefter i markedsføring og tilstedeværelse i sosiale medier, og det tok ikke lang tid før fulle ordrebøker ble stappfulle. I dag har vi trofaste kunder fra 16 til 80 år.

Odd Magnar har sin siste arbeidsdag torsdag 29. februar, men Stig Aleksander er ikke spesielt bekymret for fremtiden av den grunn.

– Det har vært en drøm å jobbe med Odd Magnar, og selv om han slutter sin stilling, vil han nok fortsatt være innom både titt og ofte. Jeg ønsker nok å sette mitt preg på bedriften etterhvert, men for kundene vil nok opplevelsen bli den samme. Vi har vokst jevnt og trutt og nå søker jeg to nye mekanikere, men kvalifiserte folk kommer dessverre ikke rekende på ei fjøl, så jakten fortsetter. Uansett så ser det lyst ut for fremtiden, og neste år feirer vi 40 års jubileum – det skal feires stort, men mer om det senere, forteller han hemmelighetsfullt.

Vehicle registration plate, Automotive design, Tire, Smile

Bilær og båtær

Sentrum Bilservice Namsos AS er i dag syv ansatte og driver med alt innen reparasjoner, service & vedlikehold i tillegg til periodisk kjøretøykontroll opp til 7500 kg. Siden 1997 har de også hatt vedlikehold og reparasjon av de fleste ambulansene i distriktet – Så mange tar feil om de tror at de bare driver med «gamle» biler. Drop in på verkstedet er også noe mange kunder benytter seg av. I tillegg driver de med båtreparasjoner, noe de har gjort siden de fusjonerte med Namsos Marina i 2021 - en bedrift som ble startet av Odd Magnar i 2015.

– Jeg eide en ganske stor båt, og slet med å finne folk som kunne reparere båten mot kvittering – så da tok jeg saken i egne hender og startet Namsos Marina AS. Vi driver med båt-reparasjoner og service den dag i dag, men har markedsført svært lite, da vi har hatt fullt opp både vår og sommer. Det er jo en kort båtsesong her omkring, og vi kan ikke med god samvittighet la kunden vente i ukesvis på en reparasjon, det forklarer altså hvorfor vi ikke har markedsført akkurat den tjenesten. Det samme kan kanskje sies om vårt drop-in tilbud på bilverkstedet – vi har alltid hatt det, men aldri markedsført det. Luksusproblem, kan man si.

– Ved å utføre service på bilen hos oss, så beholder du garantien på bilen. Mange merkeverksteder glemmer å orientere sine kunder om dette, når de henter ut sine biler, forklarer Kjell Morten Haugerøy, som er medeier i bedriften og jobber til daglig som teknisk leder.

Latteren sitter løst, og det er ofte god stemning på "gølvet".

Endring kan være bra

Etter snart 35 år i faget, har Odd Magnar vært tett på en bransje i stor utvikling, men endring er ikke noe som skremmer den drevne veteranen.

– Bilteknikk er et helt annet fag i dag, enn det var for bare noen år siden. Jeg har vært med på store forandringer, og omstruktureringer, ikke minst skifte mot hel-elektriske biler – så ble kanskje ikke det elektriske skiftet helt som forventet, og nå snakkes det om hydrogenmotorer. Endringer vil alltid komme, men det skjer ikke over natta – men bremser er fortsatt bremser, virkemåten er fortsatt den samme, men årsakene til at de ikke virker kan være mer nyanserte nå.

At Odd Magnar blir arbeidsledig veldig lenge er nok ganske usannsynlig, og uansett hva han skulle finne på, vil Sentrum Bilservice Namsos AS fortsatt være det samme for sine kunder som det har vært i alle årene.

– Felles for alt vi har drevet med, er at det er et fantastisk team med ansatte som har levert resultatene. Jeg har alltid lagt min ære i at dette er en bedrift kundene skal kunne stole på, og akkurat det er jeg sikker på at Stig vil videreføre. Er det store sko å fylle? Det skal ikke jeg si noe om, men vi har de rette folka til å gjøre det hvertfall.

Motor vehicle, Automotive design, Footwear, Workwear, Smile

Sentrum Bilservice Namsos AS er godkjent Miljøfyrtårn bilverksted. Fra venstre: Kine Therese Fjellet, Marius Bostad Ingebrigtsen, Stig Aleksander Engen, Kjell Morten Haugerøy, Richard Nilsen og Børge Skogseth

Om denne artikkelen

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Namdalsavisas markedsavdeling, NA Kreativ.
Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut? Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.