Et
motor-
mekka
for
motor-
mekkere

Et
motor-
mekka
for
motor-
mekkere

– Nå selger vi båtmotorer som varme wienerbrød, sier Lasse Berg ivrig. 

Berg er daglig leder i Nærøsundfirmaet Maritim Power AS som driver med salg, service, vedlikehold og reparasjoner på «små» og store skipsdieselmotorer, og som er ledende i distriktet når det gjelder fagkunnskap om motorteknikk. Hittil i år har de solgt syv motorer, og det betyr mange timer med installasjon.

–  Vi jobber ikke så mye opp mot fritidsmarkedet. Det går mest i motorer til oppdrettsnæringa nå for tiden, men vi server alle fartøy som går lang kysten med motormekaniske jobber av alle slag. 

Sammen med samarbeidspartneren Rørvik Marina kan altså Maritim Power tilby alt av reparasjoner, ombygging og oppgradering av båter opp til 40-50 meter og 400 tonn. Rørvik Marina stiller med nytt og meget moderne anlegg for denne båtgruppen. Når det gjelder maskintekniske jobber er det ingen begrensninger på båt- eller motorstørrelsen.

Berg er ikke beskjeden når han beskriver den unge bedriften som fyller ett år 16. mai. Selv om Maritim Power er stasjonert på Marøya, kan det bli mange reisedøgn på de ansatte.

– Kvalitet og tilgjengelighet! Det er viktig for kundene at vi kan bistå når som helst, og hvor som helst. Derfor er vi veldig mobile og fleksible. Det er enklere å bringe oss til motoren, enn å bringe motoren til oss, sier Berg og ler.

Vi server faktisk 
hele den
norske flåten,
for å si det
rett ut. 
Facial hair, Forehead, Eyebrow, Beard, Jaw, Sleeve, Grey, Black-and-white, Line
Motor vehicle, Automotive design, Wheel
Facial hair, Forehead, Eyebrow, Beard, Jaw, Sleeve, Grey, Black-and-white, Line
Motor vehicle, Automotive design, Wheel

Utdanner motormekanikere

Maritim Power teller i dag åtte ansatte, hvorav fire er lærlinger. Noen av disse holder på med både fagbrev to og tre. I tillegg har de to deltidsstillinger.

– Vi er ei meget aktiv lærebedrift for dem som ønsker å bli motormekaniker. Fagbrevet som motormekaniker er unikt fordi det er svært få lærebedrifter i landet, forteller Berg.

Han understreker viktigheten av å synliggjøre mulighetene ungdommene har innenfor maskinteknikk og motormekanisk når de skal velge utdanning. Maritim Power er en av de største lærebedriften i landet for motormekanikere.

For i båtbransjen trengs det folk. Store deler av den norske flåten har i dag utdaterte motorer, og med nye miljøkrav står vi ovenfor en stor utskiftning av dagens motorer framover.

Oppdrag fra oppdrettsnæring

Berg forteller at det spesielt i oppdrettsnæringa er mange båter som begynner å bli klare for oppgradering.

– Dagenes motorer er mer miljøvennlige og har lavere drivstofforbruk. Vi merker at mange av kundene begynner å ha større fokus på miljøet i forhold til deres produksjon, og det er noe vi synes er bra. Jeg ønsker å skryte av næringen generelt for å ha økt fokus på miljøet, sier han.

De nye miljøkravene som går på utslipp av avgasser fra 1. januar 2021 er også et viktig argument til å oppgradere motoren. Berg forklarer at det fra breddegrad 62/Ålesund og sørover nå er Tier lll-krav i forhold til avgassutslipp. Det betyr at motoren må ha eksosrenseanlegg.

– Tier lll-kravet kommer nok til å gjelde hele kysten i nærmeste framtid, spår Berg.

Maritim Power tilbyr Tier lll-motorer med eksosrensing av de fleste merker.

– Vi har stort
fokus på
utdanning av
våre operatører
nettopp for
å være ledende
på dette feltet.
Hard hat, Workwear, Standing, Helmet, Black-and-white, Style
Motor vehicle, Automotive tire
Automotive design, White, Black, Black-and-white, Style
Hard hat, Workwear, Standing, Helmet, Black-and-white, Style
Motor vehicle, Automotive tire
Automotive design, White, Black, Black-and-white, Style

Veien videre

Maritim Power ønsker å leve opp til navnet og vise at de har slagkraft. Om framtida forteller Berg at de ønsker å fylle etterspørselen i markedet på en god måte.

– Vi har ikke ambisjoner om å vokse å bli «styggstore», men vi har ambisjoner om utvikling, om å utføre enda bedre jobber og serve kundene enda bedre. Nye motorer i dag er veldig teknisk avanserte i forhold til gamle skipsmotorer. Før var det bare å ta en skiftenøkkel å skru litt, men nå må du koble til PC-en. Utviklingen har gått enormt mye videre, forteller han.

– I bunn og grunn
er vi en gjeng
som er genuint
motorinteresserte,
og det skal vi
fortsatt være.

OM DENNE ARTIKKELEN

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Namdalsavisas markedsavdeling. Foto: Fo2rger
Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut? Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

Sky, Azure, Water, Organism, Font
Logo, Line, Text, Font

ANNONSØRINNHOLD