Annonsørinnhold

Ikke la deg lure

– Ingrids enkle tips for å unngå banksvindel

Nett – og mobilbanken er i dag en uunnværlig del av hverdagen for de aller fleste. Bankene merker nå et større press fra svindlere som stadig utvikler nye metoder for å utnytte bankkunder for økonomisk gevinst. Nå styrker Grong Sparebank arbeidet for å bekjempe svindel. Deres beste råd er like enkelt som det er kort – legg på!

Vil du ha jobben som bankens nye svindelanalytiker?

Husk lyd

I likhet med andre banker merker også Grong Sparebank sine kunder økt press fra svindlere. Flere har blitt kontaktet på telefon av personer som utgir seg for å være ansatte i banken eller i Eika, som er en bankallianse Grong Sparebank er medeier av.

Senest i sommer ble en av bankens kunder svindlet for 440.000 kroner. Svindlerne tømte kontoen få minutter etter telefonsamtalen var over. Selv trodde kunden at hun hadde fått hjelp til å unngå svindel, men det var selve svindelen.

Et økende samfunnsproblem

Kårhild Hallager Berg er banksjef på privatmarked i Grong Sparebank, og er opptatt av å holde sine kunder løpende oppdatert om den overhengende svindel-faren.

– Svindel er et økende samfunnsproblem, og noe som vi ser at rammer mange av våre kunder. For oss er det viktig å bidra til å stoppe denne utviklingen, og vi ønsker å nå våre kunder med mest mulig forebyggende informasjon, slik at de skal være i stand til å avdekke hva som kan være svindelforsøk og dermed unngå å bli svindlet, forklarer Berg.

People in nature, Flash photography, Smile, Sleeve, Happy, Gesture

Kårhild Hallager Berg, Banksjef Privatmarked

På tross av mye, og god informasjon om hvordan man kan unngå å havne i fella, er det fortsatt mange som blir offer for stadig smartere svindlere.

– I tillegg er det selvfølgelig vesentlig at vi har god kompetanse til å avdekke og stoppe mistenkelige transaksjoner, samt bidra til at etterforskning av svindelhendelser går raskt og effektivt slik at vi kan ta de skyldige. Banken har i år større tap på svindel enn kreditt, så det er ingen tvil om at dette er noe som har eksplodert i omfang, og det er krevende for både banken og de kundene som rammes, fortsetter Berg.

Nå søker de å ansette en svindelanalytiker, som kan jobbe fulltid med å etterforske og forhindre svindel i fremtiden.

Se utlysningstekst og søk her

Hvis uhellet er ute

Skulle du i mellomtiden bli utsatt for svindelforsøk, står banken klar for å hjelpe deg.

– Kundene våre vil bli møtt av vår kundeserviceavdeling i banken når uhellet først er ute, og vil få god veiledning i veien videre og hva de skal gjøre. Alle kan bli utsatt for svindel, det er viktig at du er ærlig om hendelsesforløpet når du tar kontakt med banken din for at vi skal kunne gi deg den hjelpen du trenger, forklarer avdelingsleder for kundeservice i Grong Sparebank, June Marlen Mork.

Smile, Eyewear
Hearing

– Hvis du blir bedt om å oppgi passord eller koder er det svindel. De fleste svindelsaker der kundene taper store verdier, er telefonsvindel. Svindlerne utgir seg for å være bank eller politi, og ber deg bekrefte fødselsnummer, BankID-koder og passord. De later kanskje som om du allerede har blitt svindlet, og sier de skal hjelpe deg med å ordne opp.

Her er det viktig å være på vakt, for banken eller politiet vil aldri be deg om å dele BankID-koder eller passord på telefon. Hvis noen ber deg om dette er det svindel, forklarer Mork.

Gesture, Sharing, Happy

Bankvettreglene

Lær deg Bankvettreglene og bli bedre rustet mot svindel

1. Del aldri opplysninger om din BankID – selv ikke til politi, myndigheter eller til oss i banken

2. Les om hvordan du holder din BankID trygg på våre nettsider

3. Hvis du blir kontaktet og bedt om å oppgi din BankID er det svindel! Legg på og kontakt oss med en gang

4. Vær forberedt på at du kan bli kontaktet av svindlere, slik at du kan ta trygge valg hvis uhellet er ute

5. Legg på i tide hvis du er usikker på hvem du snakker med

6. Meld fra til oss hvis du får en mistenkelig telefon

7. Det er ingen skam å snu – kontakt oss for å sjekke at det virkelig er oss du har snakket med

8. Mange er usikre rundt dette med svindel. Spør oss om råd – vi er her for å hjelpe

9. Ring oss med én gang hvis uhellet er ute!

Hvis du har spørsmål eller bekymringer, er det bare å ta kontakt med oss i banken for mer informasjon.

Du kan kontakte oss på telefon 74312860 hvis uhellet er ute!

Om denne artikkelen

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Namdalsavisas markedsavdeling, NA Kreativ.
Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut? Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.